Jeśli zarządzasz firmą lub realizujesz się zawodowo, zapewne masz plan działania. Wiesz co jest ważne, czego potrzebujesz i jakie kroki musisz wykonać, aby osiągnąć cel. Problem jednak pojawia się, gdy „zderzasz” się z rzeczywistością – okazuje się, że jest ogrom innych działań, które musisz wykonać.
Pojawiają się polecenia lub oczekiwania od innych współpracowników, a Ty zaczynasz w tym wszystkim tonąć. Aby tego uniknąć, powinieneś znać swoje priorytety! Zobacz, jak je określić i co najważniejsze – jak się ich trzymać!
Czym są priorytety?
Priorytetem określa się sprawę, która jest tak ważna, że stawiamy ją ponad wszystkie inne. Pozostałe działania, z innego obszaru, dostosowujemy pod nasz priorytet. Może być nim spokojne życie rodzinne, wolność finansowa, awans na stanowisko dyrektora, wejście na nowy rynek itd. To do swojego priorytetu cały czas się odwołujesz i porządkujesz swoje zadania, aby mieć czas na jego realizację.
Jak ustalić priorytety zawodowe?
Ustalając priorytety zawodowe, zastanów się dobrze nad tym, czego dokładnie chcesz. Jakie są Twoje, być może ukryte, potrzeby? Przeprowadź ze sobą wewnętrzny dialog. Kiedy już określisz, które zadania są ważne i kluczowe w tym, aby doprowadzić Cię do celu, zacznij realizować plan!
Pamiętaj, aby na początku wytyczyć najdrobniejsze zadania, które pozwolą Ci się wdrożyć i nie zniechęcą Cię na samym początku. Być może pojawia się w Tobie również taka obawa – „Jeśli za bardzo skupię się na swoich priorytetach, zaniedbam inne ważne dla mnie rzeczy”.
W ustalaniu priorytetów kluczem jest właśnie to, aby zacząć od realizacji zadań najważniejszych, a wówczas zostaje Ci czas na pozostałe aktywności. I przy okazji rośnie Twoja satysfakcja, bo masz poczucie, że faktycznie działasz.
Pułapka – zbyt wiele zadań
Czy należysz do osób, które próbując perfekcyjnie się zorganizować, biorą na siebie zbyt wiele zadań? Takie osoby na przykład dbając o sylwetkę, uprawiają sport kilka razy w tygodniu. Robią to zwykle wieczorami, zamiast poświęcać ten czas rodzinie. Nie mam nic przeciwko aktywności fizycznej, ale warto się zastanowić, jakim kosztem utrzymujemy dobrą kondycję czy sylwetkę. Niektórzy decydują się na dodatkową edukację, na kolejny fakultet lub jakiś wartościowy kurs, poświęcając soboty i niedziele. Pewnie jest to konieczne dla ich rozwoju zawodowego, bo przecież dzięki pracy utrzymują rodzinę, ale w pewnym momencie powinna zapalić się lampka ostrzegawcza.
Czy rzeczywiście trzeba brać na siebie tak wiele zadań? Wydaje mi się, że nie zawsze robimy to, by poprawić swoją sytuację materialną, czasem dodatkowe zajęcia są pewną formą ucieczki przed życiem. Narzucanie sobie zbyt wielu zadań w krótkim czasie może wprowadzić człowieka w stan przygnębienia. Napięcie psychiczne i poczucie winy wynikające z niedopilnowania różnych spraw mogą się przerodzić w długotrwały stan przemęczenia emocjonalnego.
Upraszczając swoje życie i eliminując z niego zajęcia i zagadnienia, które nie pozostają w żadnym związku z naszymi wartościami i celami, nauczymy się w gąszczu obowiązków i zadań wyłuskiwać te, które powinny być naszymi priorytetami. W ten sposób mamy szansę stać się ludźmi szczęśliwymi i spełnionymi.
Koncentracja kluczem do trzymania się swoich priorytetów
Priorytety są nierozerwalnie połączone z koncentracją. Ta zaś rodzi się w oparciu na wyznaczanych celach. Muszą być one jasne, precyzyjne i realne. Koncentracja jest sposobem na trzymanie się swoich priorytetów. Jak możemy pracować nad rozwinięciem tej umiejętności?
– prowadzenie wewnętrznego dialogu i przekonywanie siebie, że w danej chwili musimy skupić się na tym jednym zadaniu
– stworzenie sobie odpowiednich warunków do pracy, takich, które sprzyjają koncentracji np. sprzątnięcie biurka, postaranie się o spokój, wyciszenie wewnętrzne
– wyznaczanie sobie małych, czasem symbolicznych nagród za skupienie się na jednym zadaniu przez określony czas (może to być wyjście na lunch lub poświęcenie kwadransa na lekturę ciekawego artykułu w gazecie)
– wypracowanie sobie dobrego nawyku kupowania w nagrodę wartościowych książek, których lektura sprawia przyjemność, a jednocześnie czegoś uczy
Korzyści płynące z ustalania priorytetów
Gdy zdobędziemy umiejętność ustalania priorytetów, zaczniemy być skuteczni. Zyskamy zaufanie rodziny, klientów, współpracowników, a nasze życie stanie się harmonijne. Będziemy autorytetem dla innych i zaufamy sobie, co wyzwoli wprost nieograniczone możliwości. Zaczniemy lubić i szanować samych siebie, zyskamy szacunek i sympatię innych.
Mam nadzieję, że temat ten został przedstawiony przeze mnie na tyle dokładnie i zrozumiale, że zachęci Cię do podjęcia trudu wykształcenia tej cennej umiejętności 🙂
Tekst powstał na podstawie mojej książki pt. Inaczej o dobrym i mądrym życiu – rozdział 13 – Inaczej o priorytetach.